Gimnastyka korekcyjna w Szkole Podstawowej nr 1
mgr Katarzyna Kluz, Paweł Łysień
Zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej dla klas I-III odbywają się w systemie dwóch godzin tygodniowo dla klasy. Niektórzy uczniowie uczęszczają na zajęcia dwa razy w tygodniu, inni tylko raz.
Uzależnione to jest od subiektywnej oceny postawy dziecka dokonanej przez prowadzącą zajęcia, oraz badań:
- karty badania przesiewowego w klasach II i III,
- badania przesiewowego wykonanego na początku września przez chirurga dziecięcego panią Beatę Pellc-Szeligę, która pracuje w Poradni Wad Postawy przy Szpitalu Śląskim w Cieszynie.
Rodzice wszystkich dzieci, które zostały zakwalifikowane do zajęć proszeni są o kontakt z poradnią (ze skierowaniem od lekarza rodzinnego). Z wynikami badania przesiewowego (które nie jest ostateczną diagnozą skrzywienia kręgosłupa) mogą Państwo zapoznać indywidualnie najlepiej w czasie zajęć dziecka (sala 8) lub w następujących godzinach:
Aktualny plan zajęć gimnastyki korekcyjnej:
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | |
8.00 – 8.45 | |||||
8.55 – 9.40 | 2C | 3B | |||
9.50 – 10.35 | 3C | 3A | 3B | ||
10.45 – 11.30 | 2C | 2B | |||
11.55 – 12.40 | 1A | 2A | 1A | ||
12.45 – 13.30 | 3A | 3C | 2B | ||
13.40 – 14.25 | 2A |
Program zajęć obejmuje ćwiczenia korekcyjne, a w części kompensacyjnej – ćwiczenia ogólnorozwojowe, ogólne doskonalenie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu poprzez np. gry i zabawy ruchowe.
Podstawowe nazewnictwo:
- Skolioza – boczne skrzywienie kręgosłupa, któremu najczęściej towarzyszy rotacja – „skręcenie” kręgosłupa wokół własnej osi na całej długości, części lub w dwie strony.
- Kifoza – naturalne wygięcie kręgosłupa do tyłu w odcinku piersiowym.
- Lordoza – naturalne wygięcie w przód w dolnej jego części. Kifoza i lordoza mogą być pogłębione lub spłaszczone co już jest wadą.
- Ob – obserwacja;
- SC – skolioza:
- Th – w odcinku piersiowym;
- L – w odcinku lędźwiowym;
- s lub sin – lewostronna;
- dx lub dex – prawostronna.
Wiele dzieci ma obecnie płaskostopie lub tendencję do niego. Nie było ono wystarczającą podstawą w kwalifikacji dzieci na zajęcia, chociaż na zajęciach gimnastyki korekcyjnej ćwiczone są również stopy, a uczniowie ćwiczą boso. Prośby rodziców o ćwiczenie w butach ze wgzlędów zdrowotnych będą uwzględniane.
Płaskie stopy dziecka do czwartego roku życia są w normie. Jeśli jednak sześcio-, siedmiolatek nie ma wysklepionej stopy od wewnętrznej strony, to należy zacząć z nim ćwiczyć. Należy poprosić dziecko, by stanęło mokrymi stopami na podłodze i sprawdzić, czy odbicie stopy ma wydrążenie od środka. Jeśli nie lub niewielkie – czas zacząć ćwiczyć. Na zajęciach gimnastyki korekcyjnej wykonuje się głównie „ćwiczenie krótkiej stopy”, które nazywane jest również humorystycznie „domkiem dla krasnoludka”. To ćwiczenie jest bardzo skuteczne i precyzyjne, nie obciąża sklepienia poprzecznego stopy, ani krawędzi zewnętrznej. Najlepiej wykonywać je na siedząco i ćwiczyć każdą stopę osobno od dziesięciu do dwudziestu razy.
Sposób wykonania ćwiczenia:
Palce stóp są uniesione w górę, do podłogi przylega pięta i kość przed paluchem. Dziecko unosi palce w górę i „ciągnie, kurczy” stopę w stronę pięty (po podłodze przesuwa tylko przód stopy, pięta się nie rusza), równocześnie ciągnie, skręca środkową części stopy i kostkę na zewnątrz w górę. Pod stopą od strony wewnętrznej w środkowej jej części, ma się pojawić wolna przestrzeń. To jest ważne, bo samo kurczenie stopy, bez przekręcenia jej środkowej części może pogłębić wadę. Warto chwycić dziecko za stopę i pomóc mu ją lekko przekręcić. Dziecko o słabych mięśniach może mieć z tym kłopot. W razie wątpliwości prowadząca zajęcia gimnastyki korekcyjnej zaprasza na instruktaż ćwiczeń na dowolne zajęcia. Dziecko może przyjść samo lub z rodzicem.